TIGER LEAP / TIGER SPRING

Tiger leap. 114×146 cm 2013

 

Tiger leap. 114x146 cm. 2013
Tiger leap. 114×146 cm. 2013

TIGER LEAP / TIGER SPRING

Det har været en super dag!!! –Og nu slutter jeg ugen med et blogindslag, om et af mine malerier, som jeg skal have med på separatudstillingen i GALERIE BIRCH

På overstående maleri ser man en tiger der springer vandret gennem billedet mod højre, fra et buskads i venstre side.
Allerede på dette stadie tager jeg hensyn til opbygningen af billed-ideen ved at disponere over farveforløbene så de kommer til at understrege handlingen i billedet.
Fra buskadset i venstre side, har jeg valgt en mørk blå farve der toner over i det rød violette, derfra videre i en rød, som toner over i det orange, der derefter ender i en meget lys gul farve i billedets højre side. Denne farvesammensætning er med til at understrege den springende tigers bevægelse tværs gennem billedet, som også bliver understreget af de mørke penselstrøg der associerer til bambusblade, og tigerens striber.

En af grundene til at jeg maler tigre er, at når jeg maler figurerne kan jeg få volumen frem ved hælp af dyrets striber. På denne måde kan jeg få de flotte striber som dyret har, til at indgå i mit maleriske udtryk. Lange penselstrøg der giver et dynamisk udtryk og samtidig beskriver dyrets volumen. Disse striber er også med til at give billedet en rytme således at dyret indgår i helheden som en naturlig følge.

Til denne serie malerier, som jeg kalder “THE JUNGLE TIGER”, har jeg været inspireret af ældre kinesiske tiger–tuschtegninger, som jeg har fået stor respekt for.
Den måde de har opfattet tigeren på, og hvordan de har fået integreret dyrets striber med rummet uden om dyret. Det er gjort ved hjælp af en vegetation, der giver en stemning af natur, og som kan bestå af bambus med lange tynde blade, som falder i tråd med tigerens striber.
Jeg bruger tigeren, som udgangspunkt, eller som en “malerisk koloristisk model” til at male med farveklange, der siger mig noget i det øjeblik jeg maler, og ser resultatet på lærredet i samspil med de andre farver, så de kommer til at understrege og udtrykke, en tiger der brøler eller er i bevægelse.
Farverne jeg har valgt, er hovedsagligt røde og gule, som er de samme man kan se ved solopgang / solnedgang, for det er på det tidspunkt tigeren jager og er mest dynamisk.