FØDSELSDAG og JUBILÆUMSUDSTILLINGER

01–09–2013
01–09–2013

Det bliver et brag af et efterår, med tigre, farver og udstillinger.
Jeg glæder mig til min syvende separatudstilling d. 28 september hos Galerie Birch i Bredgade 6. 1260 København K.
(Det bliver min 66 års fødselsdagsudstilling 🙂
Galerie Birch  er det ældste danske galleri for moderne kunst, åbnet i 1946, året før jeg blev født.

Selve udstillingen har jeg nu arbejdet på et års tid, og jeg er meget spændt på, hvordan den kommer til at se ud i galleriet.
I de fleste af malerierne, har jeg været inspireret af ældre kinesiske tiger–tuschtegninger, som jeg har fået stor respekt for.
Den måde de har opfattet tigeren på, og hvordan de har fået integreret dyrets striber med rummet uden om dyret. Det er gjort ved hjælp af en vegetation, der giver en stemning af natur, og som kan bestå af bambus med lange tynde blade, som falder i tråd med tigerens striber.
Jeg bruger tigeren, som udgangspunkt, eller som en “malerisk koloristisk model” til at male med farveklange, der siger mig noget i det øjeblik jeg maler, og ser resultatet på lærredet i samspil med de andre farver, så de kommer til at understrege og udtrykke, en tiger der brøler eller er i bevægelse.
Derfor har jeg overvejende, brugt gule og røde farver til denne udstilling i Galerie Birch, for de repræsenterer for mig: Glæde, energi, vildskab, bevægelse og tigerbrøl.
Jeg glæder mig til at se resultatet af mit arbejde, på udstillingen hængt op den 28 september 🙂
Under menuen GALERIE BIRCH 2013, på min hjemmeside, kan man se et mindre udvalg af malerierne til udstillingen. Adressen er : http://www.uffechristoffersen.net
Den 7 september deltager jeg i Galleri Gl. Lejre’s 25 års Jubilæumsudstilling med 2 billeder.
Temaet for udstillingen:
16 kunstnerne har valgt et stykke musik som udgangspunkt for deres kunstværker. Musikken, som hører til hvert kunstværk, kan afspilles gratis ved at scanne en QR-kode.
Som musik har jeg valgt “Tiger Rag”, fordi det direkte oversat betyder “Tiger Klud”,  –Så jeg malede en tiger på et stykke lærred, der ikke var spændt op på  blændramme. Resultatet kan ses på min hjemmeside.

Den 2 november er jeg med på et af Danmarks smukkeste gallerier; Galleri Flintholms 10 års Jubilæumsudstilling.
Litten Gervang skriver: “Hver kunstner udstiller 5 mindre og 5 større værker samt et godt jubilæumstilbud”. –Og jeg er i godt i gang med mine malerier, og vil komme tilbage, med et nyhedsbrev om denne udstilling.

Mange Hilsener og på gensyn

Uffe