Mine malerier på ART COPENHAGEN 2014

TIGER KING. 33x41 cm. 2014
TIGER KING. 33×41 cm. 2014

Tigerens stribe

Jeg maler på det rå hørlærred. På fransk kaldes det “Lin Fresque”. Hørrets naturlige farve er en neutral grund, som giver mig mulighed for at tegne motivet op med kul. Kul er godt at arbejde med, fordi jeg kan blive ved med at rette tegningen til, indtil den er klar til farverne. Det virker naturligt, da det er tigerstriber og lange blade jeg maler.

Den eksplosive, zigzagstribede, sorte skrift på lærredet er for mig et meget vigtigt element. Det er den, der viser tigerens vildskab og energi. Det er denne dynamiske skrift, der bedst udtrykker tigerens karakter, ligegyldig hvilken vinkel tigeren ses fra, eller hvor tæt på eller fjern den er.
På denne måde kan jeg få de flotte striber som dyret har til at indgå i mit maleriske udtryk. De lange striber giver et dynamisk udtryk, og samtidig beskriver de dyrets volumen. Disse striber er også med til at give billedet en rytme, således at dyret indgår i helheden med baggrundens lange bambusblade som en naturlig følge.
De sorte kulstreger, synes at svæve en lille smule foran og bagved lærredets flade, og kan siges at “omskrive det tomme”, og dermed skabe tigerens form og rummet i billedet.

Den franske filosof, Merleau Merleau-Ponty (1908-1961) spørger: “Når linjen ikke kun fremstiller den fladebestemte gengivelse, men både går ind i og ud foran billedplanet, hvor befinder den sig så egentlig?”
Når Merleau-Ponty skriver om stregen, som svæver en lille smule foran og bagved den flade, “som den behændigt betjener sig af”, så iagttager han den, når den for eksempel “omskriver det hvide” og dermed undertiden skaber volumen og planer.

I en over-tydelig form ser man dette i Matisse’s pennetegninger, hvor han alene ved linjens omskrivende virkning fremstiller objekternes volumen og deres foran/bagved, altså billedets rumlige planer. Det er i sig selv en forunderlig virkning.

Mine malerier handler om energi. Ren naturenergi som den kommer til udtryk i et af de vildeste af rovdyrene, tigeren, og dens dynamiske bevægelser.

Overstående maleri kalder jeg for “Tiger king”, måler 33×41 cm. og er fra 2014. Billedet bliver udstillet på:

Art Copenhagen

Den  19 – 21 sep. 2014

Jeg deltager med et:

Solo Show hos Galerie Birch i stand 38A.

Alle mine malerier, der bliver udstillet på messen, er fra sommeren 2014. og kan ses HER>>
Art Copenhagen
Danmarks største internationale kunstmesse
Åbningstider:

Fredag: 16.00-20.00

Lørdag: 11.00-20.00

Søndag: 11.00-17.00

http://artcopenhagen.dk

Adresse: Forum Copenhagen, Julius Thomsens Plads 1, DK-1825 Frederiksberg C