Et gensyn med Tigerfrisen

IMG_8585

For et par dage siden havde jeg besøg af den dynamiske Søren Dahl fra radioprogrammet Café Hack.
I 2002 udsmykkede jeg caféen, som er tilknyttet Aarhus teater, med en 15 m. lang frise. Det var rart at høre hvor glad Søren Dahl var, for at se på det store billede, når hans udsendelser blev sendt inde fra caféen, og det gav mig lyst til selv at gense den. I 2007 deltog jeg selv i en af Søren Dahls udsendelser fra Café Hack, men siden da har jeg ikke været på caféen.

Det var en dejlig og super god oplevelse at gense frisen, og samtidig hørte jeg at mange af de gæster der kom på caféen, roste udsmykningen.

I år 1900 åbnede “Theaterrestauranten” på hjørnet, i Aarhus Teaters Bygning. Det var dengang arkitekten Hack Kampman der indrettede lokalerne og maleren/billedhuggeren Karl Hansen-Reistrup udførte en meget lang frise bestående af vilde dyr, som en fresco i hele restauranten. Rummet har i løbet af de sidste 100 år været brugt til mange forskellige formål og det har været en af årsagerne til billedfrisens  undergang. Dog er der bevaret et ca. 3 m. langt og 1 m. højt fragment. Dette forestiller en tiger der står med blikket rettet mod vinranker med drueklaser øverst i billedet.

Efter at have været lukket i mange år, genopstod den gamle teatercafé i 2002 under navnet Café Hack. Det var Arkitekt Mads Møller, fra C.F. Møllers Tegnestue, der genopbyggede den, og den er nu indrettet således at baren er placeret foran en 15 m. lang væg. Fragmentet af den gamle frise er placeret øverst til venstre på væggen og min opgave var at fortsætte frisen med en nyfortolkning, således at den ældre del blev bevaret og integreret i den nye version, på en måde der tydeligt viser hvad der er hvad.

Da jeg malede frisen var jeg optaget af en fortælling af den græske filosof Plutatch, som jeg lod mig inspirere af til dette maleri.

En meget mere uddybende forklaring på dette motiv, kan ses på min tidligere hjemmeside. Klik først på: UDSMYKNINGER og derefter på linket: AARHUS TEATER.

http://www.uffechristoffersen.dk/Dansk/Index_udsmyk.htm

Nye fotos af frisen, taget i denne uge, kan ses på min hjemmeside:
http://www.uffechristoffersen.net/Uffe_Christoffersen/BIENVENUE.html

Jeg ønsker jer en rigtig  en god  sommer,

Mange hilsener

UFFE