GODT NYT FOR TIGEREN

04.jpg

Antallet af vilde tigre stiger.

Den 10 april 2016 lagde WWF denne gode nyhed ud på deres hjemmeside:
Der er nu omkring 3.900 vilde tigre i verden. Det er første gang i flere årtier, at antallet af tigre er steget. I følge de nyeste optællinger, er tallet steget med 700 siden 2010, beretter Verdensnaturfonden WWF og Global Tiger Forum.
For 100 år siden var der omkring 100.000 vilde tigre i verden.
Tigeren er en af verdens mest truede dyrearter, hvilket især skyldes krybskytteri og fældning af skovområder.
Tigre er ekstremt afhængige af at have et vidtstrakt territorium til rådighed, og menneskets opdyrkning af tigrenes områder medførte, at arten svandt ind.
I lande som Indien, Rusland, Nepal og Bhutan er antallet af vilde tigre steget, fordi tigrene og deres levesteder har fået bedre beskyttelse.


Hvorfor tigre?

I alle årene har jeg været optaget af at male tigre, så på den måde har jeg også været med til at gøre opmærksom på tigeren som en truet dyreart. Jeg håber at de der ser mine malerier, tænker på, og glæder sig over den nye, positive udvikling, der gør at antallet af vilde tigre er steget.
Jeg har tidligere medvirket i projekter sammen med WWF. Allerede i 1984 lavede jeg, i samarbejde med WWF, en stor plakat der forestillede et tigerhoved for at støtte deres arbejde med at redde de truede tigre.
Omkring 1994 lavede kunstmuseet Trapholt et postkort, ligeledes i samarbejde med WWF, ud fra et af mine store tigermalerier, som museet har i deres permanente samling.

Nye hvide tigre.

Nyheden om tigrenes fremgang vil jeg fejre med en række nye billeder, og jeg har netop lavet 10 skitser til et kuld hvide tigermalerier, som jeg kalder “Godt nyt for tigeren”. Det er disse malerier jeg skal arbejde på i de kommende måneder.
Skitserne til de nye malerier kan allerede nu  ses på min hjemmeside:

http://www.uffechristoffersen.net/Uffe_Christoffersen/BIENVENUE.html

Mange positive tigerhilsener

fra

Uffe