Centrering

Overstående maleri er jeg lige begyndt på. Det måler 81x100 cm.

Overstående maleri er jeg lige begyndt på. Det måler 81×100 cm.

For at bryde den glidende overgang i farverne, har jeg malet en klar farve i tigerens ansigt, således at dette står i skarp kontrast til resten af billedets farver.
Denne farve får ansigtet til at ligne en maske, som giver tigerportrættet udtryk.
Jeg bruger konsekvent komplementærfarverne som undermaling for at få de store farveflader i mine malerier til at leve og spænde op mod hinanden. Derfor skal farven i ansigtet være klangbund for næste farvelag.Ved at bruge komplementærfarverne som undermaling, giver jeg farven en dybere klang, og gør den mere levende, da man nogle steder kan se områder, hvor den modsatte farve  skinner igennem.
Jeg har brugt denne metode til at male med komplementærfarverne i mange år til mine tigerportrætter, for på den måde kan jeg blive ved med at male på billedet, lag på lag, indtil jeg er tilfreds med resultatet, og indtil det udtrykker det jeg vil.