FARVER – BEVÆGELSE

TIGER KING. 114x146 cm. 2013

TIGER KING. 114×146 cm. 2013

THE JUNGLE TIGER

 

Et resumé af et foredrag jeg holdt i Galerie Birch d. 26 september 2013

Inspiration
The Jungle Tiger, som er titlen på min udstilling, handler om farver og bevægelse.

Inspirationen har været ældre kinesiske tusch tegninger af tigre, som jeg ved en tilfældighed så on line. Jeg blev meget optaget af disse, da jeg hurtigt kunne se, at det var kunstnere der virkelig havde studeret tigeren når dette dyr var aktivt. Det var hovedets, kroppens, benenes og halens  bevægelse i forhold til hinanden. Derudover pelsens striber, der var malet med nogle elegante og præcise sorte tusch penselstrøg, som understregede dyrets volume.
Derudover vistes tigeren, i de kinesiske billeder, meget ofte i et junglelandskab, der bestod af bambus, siv og træer med lange blade, der korresponderede med dyrets striber. Dette syntes jeg var så spændende, at jeg blev nødt til at starte helt forfra med mine egne motiver. Jeg ville male nogle nye malerier med masser af dynamik, og føje landskaber til mine tigermotiver, således at tigrenes striber og linier skulle gå igen i landskabet og omvendt…

Billedserien “THE JUNGLE TIGER” kom til at handler om energi. Ren naturenergi som den kommer til udtryk i et af de vildeste af rovdyrene, tigeren og dens dynamiske bevægelser.

Tigerstriber
Jeg maler på det rå hørlærred, på fransk kaldes det “Lin Fresque”. Hørrens naturlige farve er en neutral grund som giver mig mulighed for at tegne motivet op med kul. Kul er godt at arbejde med, fordi jeg kan blive ved med at rette tegningen til, indtil den er klar til farverne.
Jeg laver altid et stort forarbejde til mine billeder, da jeg synes at udtrykket bliver stærkest og klarest, når jeg har lavet masser af skitser, inden jeg påbegynder mit maleri. Der opstår nok af overraskelser, ændringer og nye ideer som jeg skal tage stilling til, under selve maleriets forløb.

En af grundene til at jeg maler tigre er, at når jeg tegner figurerne kan jeg få volumen frem ved hælp af dyrets striber. På denne måde kan jeg få de flotte striber som dyret har, til at indgå i mit maleriske udtryk. Lange penselstrøg der giver et dynamisk udtryk og samtidig beskriver dyrets volumen. Disse striber er også med til at give billedet en rytme, således at dyret indgår i helheden, som en naturlig følge.
Efter at have tegnet figuren op med tegnekul, maler jeg stregerne op med en hvid pastos farve. Ind i denne våde farve, maler jeg en sort, som bliver tonet af den hvide. Hvis den hvide farve ikke var der ville den sorte blive meget død og entydig. Det ville for mig, være meget svært at komme videre, med det efterfølgende farvelag, hvis ikke den sorte var “åben” med alle sine nuancer…
Tigerens eksplosive, zigzagstribede sorte skrift på lærredet er, for mig, et meget vigtigt element. Det er den der viser dyrets vildskab og energi. Det er denne dynamiske skrift der bedst udtrykker tigerens karakter, ligegyldig hvilken vinkel rovdyret ses fra, eller hvor tæt på, eller fjern den er.

Farvepigment
Min palet består af ca.15 farver; gule og røde cadmiumfarver, brændte og naturlige okker og umbra, ultramarin og pariserblåt, 2 grønne, en kold og en varm, samt en sort, som naturligvis er en vinstoksort.

Når man har sine egne farvepigmenter, er det naturligt at bruge de samme farver, både til akvarel, akryl eller i olie, man skal bare vælge bindemidlet. I akvarel bruger jeg en ikke vandfast lim, som hedder gummiarabicum, til at røre de forskellige farvepigmenter op med.
Den skal være således, at farven ikke drysser af papiret, og at man altid kan bløde farven op igen med vand, så man kan arbejde videre med billedet.
Farvepigmentet kan også rives i akryl eller i olie, når man skal male på lærred, alt efter det man ønsker. Selv bruger jeg en kombination af de to teknikker, da jeg bruger den lyse akrylmaling i begyndelsen, og derefter slutter jeg af med oliefarven i nogle områder, da det giver en dybere farveklang.

 Bevægelse
Når man taler om begrebet “bevægelse i et billede” har det ikke umiddelbart noget at gøre med om billedet viser et motiv i bevægelse.
Bevægelse angiver den rejse rundt i billedet, beskueren aktivt foretager med sine øjne, mellem billedets forskellige elementer, og som derved bygger en handling op. Den kan vises i tegningen, i kompositionen, og i farverne.
På ovenstående billede ser man en tiger der angriber. Det har jeg vist, med tigeren der springer ud fra den højre side af billedet, ned mod det nederste venstre hjørne.
Allerede på dette stadie tager jeg hensyn til opbygningen af billed-ideen ved at disponere over farveforløbene så de kommer til at understrege handlingen i billedet.
Fra buskadset i højre side, har jeg valgt en mørk blå farve der, mod venstre, toner over i det rødviolette, derfra videre i en rød, som går over i det orange, der derefter ender i en meget lys gul farve i billedets venstre side. Denne farvesammensætning er med til at understrege den springende tigers bevægelse tværs gennem billedet, som også bliver understreget af de mørke penselstrøg der associerer til bambusblade, og tigerens striber.
Bevægelse er et visuelt virkemiddel, der medvirker til den illusion, at billedelementer bevæger sig i tid. Illusionen kan spænde over utallige stadier – fra stilstand til hyperaktiv bevægelse.

 Opvækst
En farve jeg holder meget af, og har et særligt forhold til, er rød okker, fordi den minder mig om min barndom, hvor jeg boede nogle år i Østafrika.
Min mor var blevet gift igen, med en mand, der boede i yderkanten af Nairobi, tæt ved Karen Blixens gamle kaffefarm, og min bror og jeg flyttede med.
Det var et voldsomt indtryk det gav os, at se al den røde jord og jeg syntes det var meget spændende, men vi drenge var skuffede over, at lige netop i den have hvor vores hus lå, var der kun den sorte almindelige muld.
Dog, hver aften lige inden solnedgang, kom farverne rigtig frem, og jeg var meget fascineret af alle de røde nuancer den afrikanske jord havde. Når jeg så ud over stepperne kunne jeg der opleve de mange forskellige vilde dyr; zebraer, antiloper, elefanter osv. og i det fjerne kunne man se den rødviolette bjergkæde Ngong.

Der skulle gå lang tid, før jeg for alvor kunne bruge de stærke indtryk som tiden i Afrika gav mig, men jeg tror at de var medvirkende til at jeg begyndte at interessere mig for farver, og for de store rovdyr.
Der var, for mig, ikke tale om barndomsdrømme der skulle føres ud i livet, men om virkelige hændelser og indtryk, der skulle bearbejdes og omsættes i billeder.
Derfor er jeg altid ubevidst vendt tilbage til den røde okker. Jeg anvender den som en pause i maleriet når jeg maler med rødt. Den lidt dæmpede, passive okkerrøde farve understreger de mere aktive, rene røde, der hvor billedet kræver det. Den fungerer som en usynlig lim som er med til at skabe helhedens klang.

Derfor er de 8 malerier her på denne separatudstilling “THE JUNGLE TIGER “ alle blevet røde…

 Uffe Christoffersen