Aside

Min hustru, kunstmaleren Annette Hoff-Jessen,

Billede

Min hustru, kunstmaleren Annette Hoff-Jessen, og jeg har nu malet sammen i 45 år, regnet fra den tid vi begge startede på det Københavnske Kunstakademi, og samtidig flyttede sammen ud i en lille iskold lejlighed på Amager.

Det var her vores maleriske samarbejde startede for alvor, med vores nye venner fra Akademiet. Det var noget helt nyt for os,

Vi var ikke hippier, selv om vi var klædt i tidens stil og gik med store lammeskindsfrakker, der kom fra Afghanistan, havde skulder langt hår, og læste den visionære seer William Blake (1757-1827) der blev en inspirationskilde bl.a. for beatgenerationens digtere, ikke mindst Allen Ginsberg (1926—97), og senere for rockgruppen The Doors, med sangeren Jim Morrison (1943— 71) i spidsen, der udgav deres første plader i 1967, blev inspireret til deres navn af Blake’s sætning:

“If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is infinite.” (Hvis erkendelsens døre blev renset, ville alt fremtræde for mennesket som det er, Uendeligt)
I sangen “End of Night” er en strofe “some are borne to sweet delight, some are borne to the endless night.” direkte fra “Auguries Of Innocence” af William Blake. osv. osv. –Alt fra den tids stømninger var med til at skole vores maleri, som vi så har videreudviklet til det maleri vi står for i dag.

Derfor sender jeg denne indbydelse til Annettes store separatudstilling i Baunhøj Mølle, med fernisering den. 21 juni kl. 17 til 18.30, og den varer lige til den, 21 juli.
Adressen er: BAUNHØJ MØLLE · BAVNEHØJVEJ 31 · 8500 GRENAA · TLF. 86 32 72 45. Møllen er i udstillingsperioderne åben fra kl. 13.00 – 17.00 (mandag lukket)

Fælles for vores billeder har altid været det ekspressive og eksperimenterende maleri, med farven som det væsentlige.
Hvor jeg har malet tigre, har Annette malet ansigter / masker, og mennesker i landskaber..

Annette siger siger selv:

Mine malerier til udstillingen i Baunhøj Mølle, handler om dualitet og forvandling.
Nogle af billederne er blevet til fiktive landskaber, der næsten af sig selv, breder sig ud på lærredet, som drømme der flyder ind i hinanden, og uafladeligt skifter karakter. Formerne åbner sig, og farverne blander sig med hinanden som tåge og lys.
I andre af mine billeder, kredser motivet om ansigtet og masken som udtryk for menneskers skiftende identitet. Hvornår er det ansigtet vi ser, og hvornår er det dækket af en maske. Måske siger masken lige så meget om en person som ansigtet. Som Karen Blixen udtrykte det :”Ikke på dit ansigt skal jeg kende dig, men på din maske”.
Ved at konfrontere de to motivkredse, søger jeg at opnå en kontinuitet i udtrykket, som gør spektret bredere og mere åbent.

Nogle af malerierne kan man se på Annettes hjemmeside.

www.annettehoff-jessen.com

Det vil glæde os begge meget hvis du/I kunne komme og besøge udstillingen, samt  til en hyggelig snak🙂

Med Mange Venlige Hilsener

Annette & Uffe

PS. Selv arbejder jeg på en separatudstilling jeg skal have i Galerie Birch, med fernisering den. 28 september.

www.uffechristoffersen.net