Tryk

FIRE STENTRYK–TIGRE

De fire tigre handler om energi. Ren naturenergi som den kommer til udtryk i et af de vildeste af rovdyrene, tigeren og dens dynamiske bevægelser. Tigerens hoved angiver retningen af dyrets bevægelse. Tigeren kan beskrives som et orange rovdyr med sorte striber, eller måske må den tværtimod betragtes som et sort rovdyr med orange bånd.

Der findes ikke to tigre der har det samme mønster af sorte striber. Disse sorte striber er med til at give tigerens hoved en maskekarakter og dobbelttydighed. De danner et netværk af mønster som en arabesk, der oftest er symmetrisk opbygget, og som synes at kunne fortsætte i det uendelige.

Til de fire tryk har jeg malet tigeren direkte på stenen, med en dynamisk, koloristisk penselskrift, der skaber billedets positive energi.
De eksplosive farver på papiret er, for mig, et meget vigtigt element. Det er dem der viser det stærke udtryk der er i tigeren, dens vildskab og energi.

De fire stentryk er udført på værkstedet Saxum-Litho hos Niels Peitersen.
Papir: Velin BFK Rivers Blanc, 250 g.
www.saxum-litho.dk

Billede

01. Tiger 1. 43×54 cm. 2012 –Stentryk

Billede

02. Tiger 1. 43×54 cm. 2012 –Stentryk

………………………………………………………………………………………………..

FIRE Computer Art–TIGRE

Trykt hver i 20 eksemplarer.

Billederne bliver trykt  på Arches, 240g/m², 100% syrefrit bomuldspapir, (21 x 29 cm). Farverne er pigmenteret blæk der har en holdbarhed på helt op til 100 år, når de opbevares i en mappe, mens billeder, der er indrammet, vil bevare deres farver i mindst 30 år.

Ark str. 42 x 29 cm. billede str. 30,5 x 20,5 cm.

Billede

02. Orange tiger. 20.5×30.5 cm. 2013. – Computer Art

Billede

05. Orange tiger. 20.5×30.5 cm. 2013. – Computer Art

Computer Art

Vores første computer kom ind i huset for mere end 10 år siden, og ved samme lejlighed fik jeg, i julegave, en tegneplade med tilhørende pen, og et mindre malerprogram af mærket Corel painter.
Det var en smule primitivt, men det var starten, og det varede ikke længe før jeg kunne fornemme hvilke muligheder der var i det nye medie.

Min første tegneplade og pen blev snart skiftet ud med en ny og meget mere sophistikeret af slagsen. Malerprogrammet blev også fulgt op med et andet, og mere avanceret, og jeg sørger hele tiden for at holde det á jour ved at opdatere det til den sidste nye version.
Den pen jeg bruger nu, er et uhyre følsomt instrument, som reagerer på håndens mindste bevægelse. Stregen ændres efter hvor hårdt man trykker pennen ned på pladen, og efter pennens hældning. På den måde kommer tegningen meget tæt på en blyantstegning, eller en pennetegning på papir. Det samme gælder for programmets mange pensler, de reagerer også på samme måde som en almindelig pensel på lærred. En af de store fordele ved at male og tegne på computer, er at man har mulighed for at gemme tegningen i forskellige stadier, man kan således eksperimentere frit, uden at miste den originale tegning.
Jeg lægger hver ny farve på billedet i et nyt plan, således at jeg hele tiden kan vende tilbage til tidligere lag i billedet og foretage ændringer og rettelser. Det er også muligt at indsætte fotos, andre tegninger, ændre størrelsen på de forskelige tegninger, ændre farverne og gøre de enkelte planer mere eller mindre transparente. Mulighederne er næsten uendelige.
Det giver en utroligt stor frihed, og som det vigtigste, bliver ens ideer hurtigt visualiseret på skærmen.
De fleste af disse billeder, bruger jeg som skitser til mine malerier, men nogle enkelte bliver til Computer-art, som jeg trykker i et lille oplag.
Jeg trykker dem på et specielt, syrefrit bomuldspapir, og farverne er pigmenteret blæk der har en holdbarhed på mellem 30 og 100 år, afhængig af hvordan de opbevares.

Måske var det mit møde med maleren Roberta Matta, der gav mig den første impuls til at male på computer.
Jeg mødte den kendte, nu afdøde maler, i året 2000, hvor jeg besøgte ham i hans hjem i Paris.
Ved denne lejlighed viste han mig en række nye, grafiske arbejder, som han havde malet på sin computer. Jeg kunne sagtens kende hans motivverden og farvevalg, men jeg var en smule rystet over at denne kendte, gamle maler, malede på computer. Måske var jeg også lidt forarget over det, jeg var opdraget til at litografi var en ædel, gammel teknik, hvor man maler på sten, og hvor trykningen bliver udført af en professionnel trykker.
Matta havde ikke disse skrupler, han fandt den nye teknik meget interessant og sjov.
Jeg har altid været begejstret for Roberto Mattas kunst, som jeg første gang stiftede bekendtskab med på en stor udstilling i Silkeborg. Det var en udstilling med grafik udført i de traditionnelle teknikker, og den gjorde et dybt indtryk på mig. Jeg var dengang kun 22 år, og ville aldrig have gættet på at Matta, mange år senere, skulle inspirere mig til at lave Computer-art.

www,uffechristoffersen.net