Tigerens skarpe klør og tænder

Akvarel. 31x45 cm. 2013. www.uffechristoffersen.net

Akvarel. 31×45 cm. 2013. http://www.uffechristoffersen.net

At male akvarel er pragtfuldt.

Hemmeligheden i al akvarelteknik ligger i at få farverne til at lyse ved at lade det hvide papir skinne igennem dem. Blander man hvidt med akvarelfarve bliver farven “melet”. Lukker man det hvide papir af med en dækkende farve, er det slut med klangen.

Farverne har jeg selv lavet med farvepigmenter og gummi arabicum blandet med vand. Derefter har jeg ladet det tørre for farverne er ikke vandfaste, men det blandede pigment og lim lader sig let røre op med vand til en flydende substans som man kan male med. Vandet bruger jeg også tit til at få farverne til at flyde ud på papiret og ind i hinanden til nye kombinationer i et forsøg på at give billedet en virkning af kontraster mellem hårde og bløde overgange.
Det hvide papir bruger jeg til at opnå hvide eller meget lyse områder. Ved at undlade at male farve på disse, kan de bruges til at understrege tigerens skarpe tænder, hvilket er vigtigt, da tigeren er et rovdyr, der lever af vold og mord, og som har blod på kløerne og kødstumper mellem tænderne.
Akvarellens flydende farve, med vådt i vådt overgange, bruger jeg til at male pelsen med de hvide og lyse toner der er på tigerens hvide bug, områder i ansigtet, poterne og halen, der glider over i den gule tigerpels, og forenes af de sorte striber der slynger sig om dens krop.
Jeg har sat mig for at lave 10 super gode akvareller, som bliver valgt ud til en ophængning, hvorefter jeg vil destruere dem jeg ikke synes lykkes så godt. For at opnå så god en kvalitet som muligt har jeg valgt et virkelig godt håndgjort papir, kun beregnet til akvarel, som måler 31×45 cm. og vejer 400gr. Det er fremstillet af 100% bomuld.