Arbejdstegninger

 

IMG_0411 www.uffechristoffersen.net

 

Jeg er nu begyndt at lave de gennemarbejdede tegninger, der skal danne grundlag for de nye malerier som jeg vil lave i den kommende tid.

Tegningerne laver jeg på min computer, som er en MacBook Pro. Jeg har en “Wacom–tegneplade” hvortil der hører en “tegnepen”. Når man tegner på pladen, kan man følge sin streg på skærmen. Det kræver lidt øvelse, men når man har gjort det tilstrækkelig mange gange, er det blevet en vane og der er ikke længere nogle problemer med det.

Jeg laver disse tegninger på et computer-program der hedder *Painter 12, og jeg må desværre nævne at det ikke gør det nemmer at tegne på computer, end der er at tegne med blyant på papir, men det giver nogle andre mulighedder.

Man kan sammeligne det med det at skrive på en gammeldags skrivemaskine, hvor rettelser var besværlige, og så at skrive på computer.

Man kan tegne og viske ud i en uendelighed, lave stregen i den tykkelse der passer til motivet, og vælge et utal af forskellige typer blyanter, penne, pensler osv. til at tegne/male med. Under arbejdet kan man gemme forskellige stadier af de resultater der opnås efterhånden som tegningen skrider frem. På den måde kan man søge tilbage i tidligere stadier og bruge disse, hvis man skulle komme på vildspor med den sidste tegning.

Jeg arbejder altid med mange lag, på den måde at jeg f.eks. lægger en ny tegning, for eksempel en pennetegning, oven på den første. Når  man gør det sidste lag gennemsigtigt, kan begge tegninger ses samtidig, og danner tilsammen en tredie tegning.

Disse arbejdsresultater gemmer jeg i en RIFF-fil, som bevarer alle de forskellige tegnelag, således at det er muligt at arbejde videre på dem igen.

Hvis jeg ønsker at vise tegningerne på nettet skal jeg gemme filen som en JPEG-fil, hvorved alle lagene fusionere til et lag, og fungerer som et almindeligt foto.

*Painter 12 fås hos www.corel.com og man kan have programmet på prøve en måned, det kræver dog at man har en tegneplade…