3. THE TIGER IN THE NIGHT — THE TIGER IN THE LIGHT

SE PDF-KATALOG HER >>

SORT

Sort opfattes ofte som noget ildevarslende, noget mystisk, der forbindes med ting der har med frygt eller død at gøre.

Den kinesiske gud Cai-Shen, rigdomsguden, er normalt portrætteret ridende på en sort tiger. Han har forskellige magiske kræfter, som f.eks at afværge torden og lyn.
En farves symbolske betydning afhænger naturligvis af den sammenhæng, den indgår i, og betydningen kan variere fra den ene historiske periode til den anden. Der er ligeledes forskel på farvers symbolske betydning i kulturområder, der henholdsvis har været domineret af kristendommen, jødedommen, den islamiske tro, buddhismen eller andre trosretninger. 



Sort er en fællesbetegnelse for alle sorte farver. En egentlig ren sort eksisterer ikke, da den kun opstår når al lys er væk, hvilket jo udelukker vores mulighed for at se den. 
En mere eller mindre sort vil altid være mørk, medens en mørk farve ikke behøver at være sort. F.eks. er en kraftig blå farve ikke sortagtig, men langt mørkere end en tilsvarende gul farve.

Når en farve i sin optimale styrke beskygges, vil denne mørkning fremkalde sorthedsfornemmelser. Denne fornemmelse kommer hurtigst frem i gule farver, men senere og langt mindre iøjenfaldende hos de røde, violette og blå.
Mens en hvid farve, ved beskygning bliver grå, vil en varm gul farve ved beskygning ændres til gulbrun, medens orange bliver til brun og rød til rødbrun. For disse kulører har skyggefarverne særlige navne fordi udseendet har ændret sig mere radikalt og kan sammenlignes med farverne; okker, rød okker og Caput Mortuum. For beskyggede violette, blå og grønne farver har man ingen særlige betegnelser. 

Michel Eugène Chevreul (1786-1889), der var farvekemiker, studerede farvernes gensidige påvirkning, og hans værk: “Loven for Farvernes Simultankontrast” (De la Loi du contraste simultané des couleurs. 1839), blev det videnskabelige grundlag for det impressionistiske maleri.

Eugene Chevreul, havde bemærket, at den sorte farve aldrig bliver fuldkommen sort, så han besluttede sig til at skelne mellem fysisk sort og den absolutte sorte, hvor der ikke er noget reflekterende hvidt lys. For at opnå en absolut sort, havde han sindrigt udtænkt følgende system: Man skærer en cirkel i et stykke hvidt (eller tonet) karton, og bagved den cirkulære åbning anbringes en omhyggeligt sortfarvet kegle af papir. 

Set fra en kort afstand virker hullet meget sortere, end en tilsvarende cirkulær udskæring af et hvilket som helst stykke sort velourstof, klistret op på det hvide karton ved siden af hullet.

Læs mere HER