CORNER 2011

FERNISERING
Lørdag den 15. januar
Kl. 11: Sophienholm åbner
Kl. 13.30: Officiel åbning med trompetfanfare ved Gorm Hovaldt og åbning ved borgmester Søren P. Rasmussen og kunstkritiker Lisbeth Bonde.
.

Den gående tiger.

“Den gående tiger”, er titlen på de 10 nye tryk, som jeg viser på Corner 2011.
Titlen er inspireret af Alberto Giacomettis skulptur L’homme qui marche I – eller The walking man.
Giacometti har udtalt, at “den naturlige balance i den gåendes bevægelse, er et symbol på menneskets egen livskraft.”
Den samme livskraft kommer tydeligt frem, også i tigerens bevægelser, når den går, og det er denne naturlige kraft og vildskab som har været igangsættende for mine billeder.
Den vitale kraft, som er i Giacomettis gående figur, er også til stede i den maleriske proces, den ligger ikke kun i den livskraft både mennesker og dyrs bevægelser udstråler, men også i arbejdet med at opnå den i maleriet.

De 10 tryk er COMPUTER ART/ DIGITAL ART, de er altså malet på computer.
Min første computer kom ind i huset for omkring 10 år siden, og ved samme lejlighed fik jeg, i julegave, en tegneplade med tilhørende pen, og et mindre malerprogram af mærket Corel painter.
Det var en smule primitivt, men det var starten, og det varede ikke længe før jeg kunne fornemme hvilke muligheder der var i det nye medie.
Min første tegneplade og pen blev snart skiftet ud med en ny og meget mere sophistikeret af slagsen. Malerprogrammet blev også fulgt op med et andet, og mere avanceret, og jeg sørger hele tiden for at holde det á jour ved at opdatere det til den sidste nye version.
Den pen jeg bruger nu, er et uhyre følsomt instrument, som reagerer på håndens mindste bevægelse. Stregen ændres efter hvor hårdt man trykker pennen ned på pladen, og efter pennens hældning. På den måde kommer tegningen meget tæt på en blyantstegning, eller en pennetegning på papir. Det samme gælder for programmets mange pensler, de reagerer også på samme måde som en almindelig pensel på lærred.
En af de store fordele ved at male og tegne på computer, er at man har mulighed for at gemme tegningen i forskellige stadier, man kan således eksperimentere frit, uden at miste den originale tegning.
Jeg lægger hver ny farve på billedet i et nyt plan, således at jeg hele tiden kan vende tilbage til tidligere lag i billedet og foretage ændringer og rettelser. Det er også muligt at indsætte fotos, andre tegninger, ændre størrelsen på de forskelige tegninger, ændre farverne og gøre de enkelte planer mere eller mindre transparente. Mulighederne er næsten uendelige.
Det giver en utroligt stor frihed, og som det vigtigste, bliver ens ideer hurtigt visualiseret på skærmen.
De fleste af disse billeder, bruger jeg som skitser til mine malerier, men nogle enkelte bliver til Computer-art, som jeg trykker i et lille oplag.
Jeg trykker dem på et specielt, syrefrit bomuldspapir, og farverne er pigmenteret blæk der har en holdbarhed på mellem 30 og 100 år, afhængig af hvordan de opbevares. Indrammede tryk vil bevare deres farver i mindst 30 år.
Måske var det mit møde med maleren Roberta Matta, der gav mig den første impuls til at male på computer.
Jeg mødte den kendte, nu afdøde maler, i året 2000, hvor jeg besøgte ham i hans hjem i Paris.
Ved denne lejlighed viste han mig en række nye, grafiske arbejder, som han havde malet på sin computer. Jeg kunne sagtens kende hans motivverden og farvevalg, men jeg var en smule rystet over at denne kendte, gamle maler, malede på computer. Måske var jeg også lidt forarget over det, jeg var opdraget til at litografi var en ædel, gammel teknik, hvor man maler på sten, og hvor trykningen bliver udført af en professionnel trykker.
Matta havde ikke disse skrupler, han fandt den nye teknik meget interessant og sjov.
Jeg har altid været begejstret for Roberto Mattas kunst, som jeg første gang stiftede bekendtskab med på en stor udstilling i Silkeborg. Det var en udstilling med grafik udført i de traditionnelle teknikker, og den gjorde et dybt indtryk på mig. Jeg var dengang kun 22 år, og ville aldrig have gættet på at Matta, mange år senere, skulle inspirere mig til at lave Computer-art.

Fontarèches 2010.

Uffe Christoffersen